Functia si compozitia lubrifiantilor

image 1

Principalul rol al unui lubrifiant in vehiculele motorizate (dar si in masinile industriale) consta in reducerea frecarii si uzurii provocate de contactul mecanic si caldura.

Frecarea este forta care se opune miscarii a doua suprafete opuse, in timp ce uzura reprezinta modificarea produsa pe suprafete prin indepartarea de material abraziv rezultat prin contact mecanic, dar si prin efecte fizico-chimice datorate caldurii generate prin frecare.

Lubrifiantul este un amestec echilibrat intre diferiti componenti. Compozitia acestui amestec, cu alte cuvinte ”reteta” care trebuie realizata intro instalatie de productie (prin amestecare), este cunoscuta sub denumirea de ”formulare”.

Formularea unui lubrifiant include uleiuri de baza si aditivi care determina comportarea produsului in utilizare, in ceea ce priveste performanta si durata de utilizare.

Calitatea finala a lubrifiantului depinde, de obicei, de calitatea uleiurilor de baza folosite, in general fiind vorba de:

  • Uleiuri minerale, obtinute prin distilare in procesul de rafinare a titeiului
  • *Uleiuri sintetice, care deriva din tratamente speciale, fizico-chimice, de laborator.

    Spre deosebire de uleiurile de baza minerale, uleiurile de baza sintetice garanteaza:

    • O volatilitate mai redusa la un grad de vascozitate comparabil (care duce la scaderea consumului in utilizare).
    • Un indice de viscozitate ridicat (interval crescut de temperatura).
    • Stabilitate chimica crescuta la temperaturi ridicate (durata de viata prelungita)..

    Utilizarea uleiului de baza sintetic in formularea lubrifiantului este in general determinata de cerintele de performanta ale constructorilor (in ceea ce priveste volatilitatea, viscozitatea, durata de lunga de utilizare), de considerente de mediu (fara toxicitate, biodegradabilitate) sau de necesitatile comerciale (uleiul sintetic = ulei de inalta tehnologie).

Aviz juridic    Politica de confidentialitate