Lubrifianti industriali

Lubrifiantii industriali sunt utilizati in numeroase echipamente si aplicatii. In aceasta categorie intra toate tipurile de produse destinate lubrifierii masinilor industriale: instalatii hidraulice, turbine, compresoare, lagare, angrenaje deschise si inchise, ghidaje pentru masini-unelte, scule pneumatice si transmisii industriale. Dintre acestea, ponderea cea mai mare o au uleiurile hidraulice. De obicei, aceste fluide contin aditivi antiuzura in vederea reducerii la minimum a uzurii pompelor. In general, concentratia aditivilor adaugati in lubrifiantii industriali, cu exceptia celor cu utilizari speciale, nu este foarte mare (maximum 5%), dar este fundamental, pentru obtinerea performantei vizate, sa existe un raport echilibrat intre diferitii aditivi utilizati.

Pe langa caracteristicile fizico-chimice, cele mai importante cerinte pentru lubrifiantii industriali sunt cuprinse in standardele ISO/DIN. In plus, producatorii de componente pentru masini sau utilaje au propriile lor cerinte specifice (EATON VICKERS, DAVID BROWN, DENISON, ALSTHOM, SIEMENS etc.) care recomanda teste tribologice de laborator suplimentare (de exemplu pentru frecare si uzare) sau teste care simuleaza conditiile practice. Lubrifiantii industriali sunt obtinuti, la randul lor, prin amestecarea unor componenti atent selectionati - "uleiuri de baza" si "aditivi" – care determina comportamentul produsului in utilizare in ceea ce priveste performanta si durata de viata prelungita.

Uleiuri de baza
Uleiul de baza este componentul principal al majoritatii lubrifiantilor. Produsul finit poate contine intre 70% si 99% ulei de baza. Calitatea uleiurilor de baza este strans legata de tipul titeiului si procesele de prelucrare utilizate. Uleiurile de baza pot fi de diverse tipuri:

Minerale: amestec de hidrocarburi obtinute prin procese conventionale de rafinare a titeiului sau prin procese standard de hidrogenare. Prin distilarea titeiului se obtin „fractii petroliere" de diverse viscozitati.

Numarul de „fractii petroliere" si proprietatile viscometrice depind de producator si tipul prelucrarii. In mod normal se produc urmatoarele tipuri de uleiuri:

  • foarte fluid (SN 80 ÷ 100 sau pentru osii)
  • fluid (SN 125 ÷ 170, de obicei 150)
  • semi-fluid (SN 350 ÷ 600)
  • cu viscozitate mare („Bright Stock") (BS 150 ÷ 200)
  • Uleiuri de baza neconventionale: Distilate obtinute din fractii petroliere prin procese generale de rafinare si post-tratare fizico-chimica (hidrocracare).

    Uleiuri de baza sintetice: toate tipurile de uleiuri rezultate prin procese de sinteza. Obtinute prin oligomerizarea si hidrogenarea olefinelor, acestea sunt superioare calitativ uleiurilor hidrocracate.

    Aditivi
    Aditivii sunt substante care se adauga in formularea unui lubrifiant pentru obtinerea unui anumit comportament specific in utilizare.
    Cei mai importanti aditivi sunt:

    • pentru limitarea depunerilor
      • Detergenti, dispersanti
      • Antioxidanti
    • pentru reducerea uzurii corozive si mecanice
      • Aditivi antiuzura
      • Aditivi anticoroziune
    • pentru modificarea proprietatilor fizice ale uleiului de baza
      • Aditivi pentru reducerea punctului de curgere (depresanti)
      • Amelioratori ai indicelui de viscozitate
      • Modificatori de frecare
      • Antispumanti
     

    DOCUMENTE DESCARCABILE

    Aviz juridic    Politica de confidentialitate